Gezondheidszorg
3de graad • dubbele finaliteit
In Gezondheidszorg ligt de focus op de gezondheidstoestand van zowel volwassenen als ouderen. Daarvoor krijg je een wetenschappelijk-theoretische basis van gezondheidsbevordering, psychologie, agogisch handelen, communicatie, deontologie, de mens en zijn plaats in de maatschappij, fysiologie en anatomie. Vanuit die theoretische achtergronden leer je als toekomstig verzorgende en zorgkundige zorg dragen voor de gezondheidstoestand van de mens en leer je mensen ondersteunen bij taken van het dagelijks leven. Om dit goed aan te leren gaan de leerlingen op stage.
Iets voor jou?
Wie kiest voor Gezondheidszorg heeft interesse in de mens, in zorgverlening en begeleiding.
Je bent in staat om concrete uitdagingen aan te gaan met betrekking tot zorgverlening en begeleiding. Daarvoor moet je ook de nodige theoretische inzichten en concepten verwerven: ontwikkelingspsychologie (fase van volwassene en oudere), anatomie en fysiologie, ethische casussen uit de gezondheidszorg … Je bent bereid de handen uit de mouwen te steken want je leert de basiscompetenties die een verzorgende / zorgkundige nodig heeft ook tijdens stages. Zo leer je de gezondheidstoestand van mensen te observeren en er zorg voor te dragen. Je moet mensen ook adviseren en begeleiden bij activiteiten van het dagelijks leven. Daarnaast moet je sociaal en communicatief vaardig zijn zodat je professioneel kan communiceren met de cliënt en zijn omgeving.
5de JAAR
ALGEMENE VORMING | 20u |
Engels | 2u |
Frans | 2u |
Nederlands | 4u |
Wiskunde | 2u |
Aardrijkskunde | 1u |
Natuurwetenschappen | 3u |
Geschiedenis | 1u |
Godsdienst | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Economische vorming | 1u |
SPECIFIEKE VORMING | 12u |
Agogisch handelen | 3u |
Anatomie en fysiologie | 1u |
Zorg | 4u |
Stage | 4u |
Maatschappelijke context | 0u |
6de JAAR
ALGEMENE VORMING | 19u |
Engels | 2u |
Frans | 2u |
Nederlands | 4u |
Wiskunde | 2u |
Aardrijkskunde | 1u |
Natuurwetenschappen | 3u |
Geschiedenis | 1u |
Godsdienst | 2u |
Lichamelijke opvoeding | 2u |
Economische vorming | 0u |
SPECIFIEKE VORMING | 13u |
Agogisch handelen | 3u |
Anatomie en fysiologie | 2u |
Zorg | 3u |
Stage | 4u |
Maatschappelijke context | 1u |

Initiatieven buiten de lessen
In het kader van het project ‘Ziezo’ organiseren onze leerlingen van de derde graad huiswerkbegeleiding.
Eén uurtje per week begeleiden ze kinderen uit de lagere school bij het maken van het huiswerk.
Hierna is er meestal nog tijd voor het lezen van een boekje of voor een spel!
stage
In de derde graad lopen leerlingen wekelijks vier uur stage en doen ze daarnaast nog twee keer een blokstage van een volle week in het vijfde jaar, of drie keer in het zesde jaar.
wat na de derde graad?
Vanuit Gezondheidszorg kan je doorstromen naar professionele bachelors in het hoger onderwijs: onderwijs, afstudeerrichtingen binnen gezondheidszorg, richtingen binnen sociale wetenschappen, …
Verwante richtingen
Ook in de meer theoretische richting Humane wetenschappen (doorstroomfinaliteit) staat de (mede)mens centraal. Ze combineert een brede algemene vorming met een inleiding in filosofie en met sociologie en psychologie. De klemtoon ligt dus veel meer op theorie en minder op het praktische. Inhoudelijk focust de richting ook minder op zorg en begeleiding.
Basiszorg en ondersteuning is een praktische richting in de arbeidsmarktfinaliteit, d.w.z. dat ze voorbereidt op een job en niet op verdere studies. Je maakt kennis met basis-theoretische inzichten over gezondheid en welzijn, over de verschillende doelgroepen, maar gaat vooral praktisch aan de slag: voeding bereiden, boodschappen doen, activiteiten begeleiden, schoonmaken …
Opvoeding en begeleiding (dubbele finaliteit is ook een praktisch-theoretische richting in de domeinoverschrijdende finaliteit. Deze richting heeft ook oog voor zorg, maar eerder op het vlak van welzijn i.p.v. gezondheid. Allerlei aspecten uit de kinderbegeleiding van baby’s en peuters tot schoolgaande kinderen komen aan bod. Ze bereidt voor op een toekomst als kinderbegeleider. De leerlingen maken ook kennis met het begeleiden van mensen met een beperking.