Wat maakt onze basisschool uniek?

 

Sint-Michiel is meer dan een school. We zijn een warme groep van leraars, leerlingen en ouders die jouw kinderen ondersteunt en uitdaagt om te ontdekken tot welke prestaties ze echt in staat zijn. We zijn een plek met heel veel kleuren, waar jouw kinderen helemaal zichzelf kunnen zijn en waar ze hun dromen leren ontdekken en waarmaken, wat ze ook zijn.

kameleonwerking

Binnen de veelzijdige aanpak van onze kleuterschool zetten leerkrachten gerichte stappenplannen in om zelfsturing en zelfstandig werken bij kinderen te stimuleren. Door interactief en hardop denkend voor te lezen, ondersteunen we hen op maat in het ontwikkelen van vaardigheden voor begrijpend luisteren en (later) lezen.

Kangoeroewerking

Differentiatie naar boven is doorgaans niet voldoende voor hoogbegaafde leerlingen. Contacten met ontwikkelingsgelijken in een Kangoeroeklas is een manier om tegemoet te komen aan hun leernoden. Creatief denken, verbanden leggen, oplossingsgericht denken en filosoferen komen onder meer aan bod. In de kangoeroeklas wordt gewerkt aan werkhouding zoals het planmatig leren werken, structuur leren aanbrengen, doorzetten, omgaan met frustraties … Als school maken we deel uit van het lerend netwerk voor cognitief sterk functionerende leerlingen van de Vlaamse overheid.

wij zijn buitengevlogen!

Bij onze kleuterschool staat leren door te doen en ontdekken centraal. Ons motto? “Vuil worden mag, in contact met de natuur.” Elke klas geniet wekelijks van een vaste buitenbosdag, een waardevol initiatief dat bijdraagt aan de ontwikkeling van de grove motoriek van onze kleuters. Onze buitenomgeving is zorgvuldig ingericht met een rijk aanbod aan leer- en ontwikkelkansen. Zo creëren we een inspirerende en gezonde omgeving waarin kinderen hun unieke talenten kunnen ontdekken én verder ontplooien.

vooruitstrevend STEM-onderwijs

Inspirerende samenwerkingen met de UCL, ASML en Mad Science zorgen voor een mooie introductie van STEM-onderwijs in onze basisschool. STEM staat voor ‘Science, Technology, Engineering en Math‘. Vooruitstrevend STEM-onderwijs versterkt het probleemoplossend vermogen, ontwikkelt 21e eeuwse vaardigheden en bereidt leerlingen voor op de toekomst. Het verhoogt motivatie door praktische, interactieve lessen en biedt gelijke kansen voor alle leerlingen, terwijl het creatief en innovatief denken stimuleert.

 meer info

digitale vaardigheden

Vanaf de kleuterschool krijgen onze leerlingen al computerlessen waarin ze leren programmeren en werken met Microsoft365 education waaronder Office, Teams, leesvoortgang, … Zowel als apart lesvak, als geïntegreerd in de gewone lessen. Bij de kleuters en 1ste en 2de leerjaar maken we gebruik van Ipads. Ook mTiny, BeeBot, Lego Spike Education en zelfgemaakte lesmaterialen zorgen ervoor dat computationeel denken en 21e eeuwse vaardigheden vertrouwd terrein worden voor onze leerlingen.

kwartierlezen

Ons leerkrachtenteam erkent de zorgwekkende trend van achteruitgang in de leescultuur bij Vlaamse leerlingen. Als reactie hierop staat lezen centraal in ons dagelijks onderwijs. Het project ‘Kwartierlezen’ vormt een essentieel onderdeel van deze inspanning. Gedurende 15 minuten wordt het klaslokaal een oase van stilte, waarin leerlingen zich verdiepen in diverse literaire vormen, van strips en verhalenboeken tot non-fictie. Leerkrachten stimuleren dit proces verder door regelmatig met hun leerlingen naar een rijke boekenhoek en de bibliotheek te gaan, waar ze een breed scala aan boeken kunnen ontdekken en kiezen. Zo trachten we samen de leescultuur nieuw leven in te blazen en te versterken.

samen school maken

We bouwen warme banden met ouders, leerlingen en leerkrachten door samen te werken. Bij ons staat ‘de groep’ centraal, met oog voor elk individueel kind. We willen kinderen zin geven in leren. Warmte, duidelijkheid, zelfsturing, werken in deelgroepen en herhaald oefenen vormen de basis van ons zorgbeleid.

Zorg dragen is kinderen uitdagen, hen iets leren en samen elke vooruitgang vieren. Het is hen laten ontdekken dat ze meer kunnen dan ze denken, door in hen te geloven en dit te tonen. Zo groeien ze in zelfvertrouwen. Zorg dragen is ook luisteren, bezorgdheid tonen en samen bespreken wat een kind nodig heeft.

ons zorgbeleid

samenwerkingen

We investeren in samenwerkingen met externe partijen (Sint-Vincentius, De Oogst, ’t Brugske, Ons Centrum, Natuur en wetenschap, … ) om onze leerlingen een zo breed mogelijke kijk op het leven te geven. We gaan naar de buitenwereld en we halen de buitenwereld binnen. Door mensen uit andere gemeenschappen uit te nodigen, door een bezoek aan een moskee of een kerk,…  laten we onze leerlingen ook kennismaken met andere culturen en leefwerelden. Met de jongsten brengen we maandelijks een bezoekje aan het woonzorgcentrum. Samenwerkingen met sportdienst, jeugddienst, huis van het kind, verenigingen, zomerkampen, techniekkampen bevorderen het leren van onze leerlingen.

Klaar om op te groeien tot de beste versie van jezelf?