Leerlingenbegeleiding

In onze school staat het welbevinden van en de verbondenheid met elke leerling centraal. In onze kleine school is net die verbondenheid met de leerlingen één van onze grootste doelstellingen en krijgt elke leerling de zorg die hij of zij nodig heeft.

We hechten veel belang aan de begeleiding van alle leerlingen, zowel op sociaal en emotioneel vlak (leefzorg) als op vlak van studeren (leerzorg). Wij willen onze leerlingen op succesvolle wijze doorheen hun schoolloopbaan loodsen, zodat ze met de nodige bagage richting hoger onderwijs of een eerste baan kunnen stappen.

Een zorgfiche voor elke leerling

Bij elke inschrijving wordt er een zorgfiche ingevuld. Hierop worden de eventuele zorgnoden van de leerling in kaart gebracht. Dit geeft ons de mogelijkheid om de leerling vanaf de start goed op te volgen. Deze opvolging gebeurt via het leerlingvolgsysteem, klassenraden, leerlingencontacten, … Zo kunnen er gepaste initiatieven genomen worden zodat de leerling optimaal kan functioneren en studeren.

Een brede basiszorg

​​Binnen het zorgbeleid kiezen we voor een zo breed mogelijke basiszorg. Dit wil zeggen dat we een aantal maatregelen nemen die het welbevinden en het leren van al onze leerlingen ondersteunen. In deze brede basiszorg ligt er veel nadruk op preventie. Onze leerkrachten zetten zich dagdagelijks in om onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden, zowel voor, tijdens als na de lessen.

Bovendien wordt elke klas begeleid door één of twee coaches. Zij vormen een eerste aanspreekpunt voor de klas en begeleiden activiteiten zoals vriendschapsdagen, vormingsdagen, klasuitstappen, … Daarbij worden talenten, vaardigheden en competenties uitgediept en ontwikkeld.

Nood aan extra begeleiding of ondersteuning?

Wij kiezen voor verhoogde zorg als leerlingen, om uiteenlopende redenen, nood hebben aan extra begeleiding of ondersteuning. Het begeleidingsteam van leef- en leerzorg zorgt voor een individueel begeleidingstraject bij o.a. faalangst, rouw en verlies, sociaal-emotionele problemen of leerhindernissen zoals dyslexie, dyscalculie …

Communicatie met ouders

Wij beschouwen de ouders als actieve partners in het begeleidingsproces. De communicatie, betrokkenheid en samenwerking met onze ouders is cruciaal. Vanuit het begeleidingsteam, het secretariaat en de coaches opteren we om de ouders zo snel mogelijk te informeren over het functioneren van de leerling.

Het begeleidingsteam

Het begeleidingsteam bestaat uit medewerkers van het CLB en leerlingbegeleiders uit het leerkrachtenteam. Tijdens een tweewekelijks overleg bespreken zij de begeleiding van individuele leerlingen, volgen deze op en sturen bij waar nodig.

leerzorg

We willen als school gedurende de hele schoolloopbaan van onze leerlingen aandacht besteden aan ‘leren leren’. Concreet betekent dit dat we hier regelmatig mee bezig zijn tijdens de lessen vanaf het 1ste tot en met het 7de jaar.

meer info

Leefzorg

In onze school zijn er 5 leerlingenbegeleiders. Zij luisteren, ondersteunen, bemiddelen, adviseren op sociaal en emotioneel vlak en verwijzen door indien nodig.

meer info


Vrij centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB)

Zowel de school als het CLB streven naar het welzijn van jouw kind, op elk vlak en in alle omstandigheden. Als er tijdens de onderwijsloopbaan van je kind problemen opduiken, staat het CLB klaar om te helpen. Of het nu gaat over leermoeilijkheden, gevoelens, gedrag, gezondheid of studie- en beroepskeuzes, samen zoeken we naar oplossingen. Het CLB werkt vaak samen met de school, zowel met de interne leerlingenbegeleiding van de school als met leerkrachten. Die samenwerking belet niet dat het CLB onafhankelijk is van onze school. Maar terwijl de school gespecialiseerd is in onderwijs, is het CLB gespecialiseerd in hulpverlening.

Sint-Michiel werkt samen met Vrij CLB Brabant Oost – vest. Diest