Leerlingenbegeleiding
In onze school staat het welbevinden van en de verbondenheid met elke leerling centraal. In onze kleine school is net die verbondenheid met de leerlingen één van onze grootste doelstellingen en krijgt elke leerling de zorg die hij of zij nodig heeft.
We hechten veel belang aan de begeleiding van alle leerlingen, zowel op sociaal en emotioneel vlak (leefzorg) als op vlak van studeren (leerzorg). Wij willen onze leerlingen op succesvolle wijze doorheen hun schoolloopbaan loodsen, zodat ze met de nodige bagage richting hoger onderwijs of een eerste baan kunnen stappen.
Een zorgfiche voor elke leerling
Bij elke inschrijving wordt er een zorgfiche ingevuld. Hierop worden de eventuele zorgnoden van de leerling in kaart gebracht. Dit geeft ons de mogelijkheid om de leerling vanaf de start goed op te volgen. Deze opvolging gebeurt via het leerlingvolgsysteem, klassenraden, leerlingencontacten, … Zo kunnen er gepaste initiatieven genomen worden zodat de leerling optimaal kan functioneren en studeren.
Een brede basiszorg
Binnen het zorgbeleid kiezen we voor een zo breed mogelijke basiszorg. Dit wil zeggen dat we een aantal maatregelen nemen die het welbevinden en het leren van al onze leerlingen ondersteunen. In deze brede basiszorg ligt er veel nadruk op preventie. Onze leerkrachten zetten zich dagdagelijks in om onze leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden, zowel voor, tijdens als na de lessen.
Bovendien wordt elke klas begeleid door één of twee coaches. Zij vormen een eerste aanspreekpunt voor de klas en begeleiden activiteiten zoals vriendschapsdagen, vormingsdagen, klasuitstappen, … Daarbij worden talenten, vaardigheden en competenties uitgediept en ontwikkeld.
Nood aan extra begeleiding of ondersteuning?
Wij kiezen voor verhoogde zorg als leerlingen, om uiteenlopende redenen, nood hebben aan extra begeleiding of ondersteuning. Het begeleidingsteam van leef- en leerzorg zorgt voor een individueel begeleidingstraject bij o.a. faalangst, rouw en verlies, sociaal-emotionele problemen of leerhindernissen zoals dyslexie, dyscalculie …
Communicatie met ouders
Wij beschouwen de ouders als actieve partners in het begeleidingsproces. De communicatie, betrokkenheid en samenwerking met onze ouders is cruciaal. Vanuit het begeleidingsteam, het secretariaat en de coaches opteren we om de ouders zo snel mogelijk te informeren over het functioneren van de leerling.
Het begeleidingsteam
Het begeleidingsteam bestaat uit medewerkers van het CLB en leerlingbegeleiders uit het leerkrachtenteam. Tijdens een tweewekelijks overleg bespreken zij de begeleiding van individuele leerlingen, volgen deze op en sturen bij waar nodig.
Vrij centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB)
Sint-Michiel werkt samen met Vrij CLB Brabant Oost – vest. Diest