Veelgestelde vragen

Krijgen de leerlingen begeleiding in dit laptopproject?

In de maand september krijgen alle leerlingen begeleiding bij het aanmelden op het toestel, het activeren van hun account en het installeren van extra software. Ook tijdens de lessen zal er voldoende aandacht besteed worden aan het begeleiden van leerlingen in dit laptopproject.

Welke laptops biedt de leverancier waarmee de school samenwerkt aan?

De leverancier waarmee de school samenwerkt biedt 2 laptops aan: een standaard laptop en een meer geavanceerde laptop. Voor de richtingen in onze secundaire school voldoet de standaard laptop, maar uiteraard is iedereen vrij om een zwaarder toestel aan te schaffen.

SPECIFICATIES

Standaard laptop Geavanceerde laptop
 Type HP Probook 445 G10 Lenovo Thinkbook 16 G6
Schermgrootte 14” FHD 16” FHD
Processor Ryzen 5 7530U Ryzen 7 7730U
Harde schijf 256 GB 512 GB SSD
Geheugen 16 GB 32 GB
Grafische kaart AMD Radeon Graphics Geïntegreerde grafische kaart
Camera  720p HD-camera 1080 FHD
Gewicht 1,4 kg 1,7 kg
Besturingssysteem Microsoft Windows 11 Edu Microsoft Windows 11 Edu
Garantie 3 of 4 jaar BYOD 3 of 4 jaar BYOD
Laptophoes Hard shell sleeve 13/14 inch Hard shell sleeve 15/16 inch
Lader AC Adapter 45 W Power adapter 65 W USB-C

De laptop is voorzien van een stevige beschermhoes om de dagelijkse reis veilig te kunnen maken. Op school krijgt iedere leerling gratis een locker ter beschikking waar de laptop tijdens de schooluren kan bewaard worden.

Wat is het kostenplaatje?

Je hebt een laptop in bruikleen van de school (Digisprong)
Je betaalt een jaarlijkse servicevergoeding van € 75 voor het gebruik van de laptop voor de gebruikersperiode van 01-07-24 t.e.m. 30-06-25, ongeacht het tijdstip van intreden of uittreden.

Je huurt of koopt een laptop bij Signpost
De betaling van de huurgelden en eventuele herstellingen buiten garantie moeten verplicht via domiciliëring verlopen. Een voorbeeld van een huurcontract van Signpost kan je hier raadplegen.

HP Probook 445 G10 Lenovo Thinkbook 16 G6
Je koopt het toestel bij voorgestelde leverancier:

  • Directe aankoop: € 778 met 3 jaar garantie
  • Directe aankoop: € 829 met 4 jaar garantie

Je huurt het toestel via leermiddel bij voorgestelde leverancier

  • Huur: € 39,00 gedurende 22 maanden met 3 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden
  • Huur: € 23,50/maand gedurende 34 maanden met 3 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden
  • Huur: € 18,75/maand gedurende 46 maanden met 4 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden
Je koopt het toestel bij voorgestelde leverancier:

  • Directe aankoop: € 1 013,00 met 3 jaar garantie
  • Directe aankoop: € 1 064,00 met 4 jaar garantie

Je huurt het toestel via leermiddel bij voorgestelde leverancier

  • Huur: € 50,65/maand gedurende 22 maanden met 3 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden
  • Huur: € 30,55/maand gedurende 34 maanden met 3 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden
  • Huur: € 24,05/maand gedurende 46 maanden met 4 jaar garantie, huurwaarborg 4 maanden

Indien u dit wenst, schenkt de school het toestel aan u nadat u de volledige huurperiode achter de rug heeft. Op die manier wordt het toestel dan toch uw eigendom.

Software

Voor het gebruik van de software wordt een jaarlijkse bijdrage van € 25,00 gevraagd. Deze bijdrage geldt voor alle leerlingen, dus ook als je je eigen toestel gebruikt.

Mag ik mijn eigen laptop meebrengen?

De school verplicht niemand om in te stappen in het laptopproject van de school. We willen je er wel even op wijzen wat de gevolgen hiervan zijn:

  • Je laptop dient aan de minimale vereisten te voldoen om de lessen goed te kunnen volgen In de volgende vraag staan deze technische vereisten opgesomd.
  • Je staat zelf in voor de installatie van de programma’s en je kan niet rekenen op de hulp van de ICT-medewerkers.
  • Bij eventuele problemen zal je zelf actief op zoek moeten gaan naar oplossingen.
  • Bij herstellingen zal je zelf op zoek moeten gaan naar een reservetoestel. Uitzonderlijk biedt de school de mogelijkheid aan om een laptop te huren op voorwaarde dat er genoeg reservetoestellen voorradig zijn zodat de werking van het uitleensysteem voor leerlingen die een laptop huren via de school niet in het gedrang komt.
    • Huur: € 25/schooldag.
      De laptop moet op het einde van de schooldag terug worden ingeleverd.
    • Huur: € 100/maand.
      De huurovereenkomst dient op voorhand te worden ondertekend en de waarborg van € 100 dient eerst vereffend te worden vooraleer men gebruik kan maken van een laptop van de school.
    • Opgelet: indien men de laptop huurt voor een dag en de laptop wordt op het einde van de schooldag niet ingeleverd, wordt dit automatisch een huurcontract voor 1 maand.
  • Je betaalt jaarlijks sowieso € 25 voor de software, ongeacht of je de software daadwerkelijk gebruikt.

Wat zijn de minimale vereisten waaraan mijn eigen laptop dient te voldoen?

Standaard laptop
Geavanceerde laptop
  • Wifi aanwezig
  • Processor min. Intel I3, AMD Ryzen 3
  • 8 GB geheugen (min. uitbreidbaar tot 16 GB)
  • SSD HD: min 256GB
  • Full HD scherm (1920×1080)
  • Webcam
  • Wifi aanwezig
  • Processor min. Intel I5, AMD Ryzen 5 of gelijkwaardig
  • 16 GB geheugen (min. uitbreidbaar tot 32 GB)
  • SSD HD: min 256GB (Aanbevolen: 512 GB)
  • Full HD Scherm (1920×1080)
  • Webcam

Chromebooks of tablets zijn niet toegelaten. Zij voldoen niet aan de minimale vereisten die nodig zijn om de lessen behoorlijk te kunnen volgen.

Moet ik de software zelf installeren?
  • De software wordt automatisch geïnstalleerd tijdens het eerste gebruik. Bovendien kan je bepaalde software ook installeren op meerdere laptops of pc’s.
  • Leerlingen die een eigen laptop meebrengen kunnen ook gebruik maken van de software. Zij staan wel zelf in voor de installatie. Alle software vind je op www.academicsoftware.eu waar je kan aanmelden op volgende manier: voornaam.achternaam.student@sintmichiel.be en je zelfgekozen wachtwoord.
  • Voor het gebruik van de software wordt een jaarlijkse bijdrage van € 25,00 gevraagd. Deze bijdrage geldt voor alle leerlingen, dus ook als je je eigen toestel gebruikt.
Wat te doen als je wachtwoord niet meer werkt?

De leerling kan zijn/haar wachtwoord van Smartschool en de laptop steeds zelf resetten.

  • Je vindt de link op de startpagina van Smartschool en op het bureaublad van je laptop of via volgende link: https://pwdreset.leotes.be
  • Indien je als ouder je gebruikersnaam of wachtwoord van Smartschool vergeten bent, kan je een mail sturen naar smartschool@sintmichiel.be. Je krijgt dan nieuwe gegevens toegestuurd.
Ik verlaat de school of ik verander van studierichting. Welke stappen moet ik ondernemen?
  • Als je de laptop hebt gekocht, is er geen probleem. Je neemt de laptop mee.
  • Als je de laptop in gebruik hebt van de school (via Digisprong), dien je deze zo snel mogelijk binnen te brengen op onze school.
  • Als je de laptop huurt, zijn er verschillende mogelijkheden:
    • Je betaalt het resterende bedrag in één keer af. Indien u dit wenst, schenkt de school het toestel. Op die manier wordt het toestel dan toch uw eigendom.
    • Je huurt het toestel verder van de leverancier, ook al heb je onze school verlaten. De herstellingen en communicatie verlopen dan wel niet meer via de school, maar rechtstreeks met de leverancier (per mail: info@signpost.eu of telefonisch: 03 475 19 75).
    • Je levert het toestel terug in en de huur wordt stopgezet. Houd er wel rekening mee dat er een verbrekingsvergoeding wordt aangerekend (meer info vind je terug in jouw huurcontract met Signpost).
Waar kan ik de laptop bestellen?

De leerlingen van Sint-Michiel kunnen een laptop kopen/huren via volgende link: Webshop Sint-Michiel

Gelieve de laptop tijdig te bestellen voor (1  augustus) zodat je zoon/dochter zijn/haar toestel heeft aan het begin van het nieuwe schooljaar.

Opgelet! De bestelling bestaat uit 3 stappen:
STAP 1 – Invullen gegevens en verifiëren e-mailadres. (Controleer ook jouw map met ongewenste mails.)
STAP 2 – Ondertekenen van het huurcontract.
STAP 3 – Betalen waarborg.