Leerzorg

We willen als school gedurende de hele schoolloopbaan van onze leerlingen aandacht besteden aan ‘leren leren’. Concreet betekent dit dat we hier regelmatig mee bezig zijn tijdens de lessen vanaf het 1ste tot en met het 7de jaar.

studiemethodes

Het aanbrengen van onderstaande studiemethodes gebeurt stapsgewijs, doorheen de verschillende graden, om zo van onze leerlingen zelfredzame studenten te maken.

studietips

We willen niet enkel leerstof aanbieden, we willen onze leerlingen ook leren hoe ze hun leer- en studieomgeving kunnen organiseren en hoe ze de leerstof op een actieve manier kunnen verwerken. Zo krijgen de leerlingen niet alleen algemene studietips (wat werkt wel, en wat werkt niet), maar ook vakgebonden studietips (hoe studeer ik best voor elk vak) en specifieke tips (vb. concentratie, examentips…).

planning

We besteden ook veel aandacht aan het maken van een goede planning. De leerlingen van de eerste graad werken hiervoor met een papieren studieplanner. In de tweede graad wordt deze digitaal aangeboden. Bij het plannen staat het spreiden en herhalen van leerstof centraal.

extra focus

Naast de aandacht voor studietips en planning concentreren we ons in de loop van het jaar ook op het structureren van de leerstof. Dit doen we aan de hand van een Cornell-schema. In de 3de graad leren we onze leerlingen om goede notities te nemen als voorbereiding op hun verdere studies.

Individuele handelingsplannen

Binnen de leerzorg voorzien we een brede basiszorg door het aanbieden van voldoende structuur, een veilige en krachtige leeromgeving, afspraken rond toetsing, enzovoort.

Voor leerlingen waarvoor deze brede basiszorg niet voldoende is, kan er (in overleg met het begeleidingsteam, de leerling en de ouders) een individueel handelingsplan opgesteld worden. Dit plan bevat een aantal specifieke maatregelen voor jongeren met dyscalculie, dyslexie, stos, AD(H)D, ASS, cognitief sterk functioneren… Als school willen wij deze leerlingen vooral zelfredzaam maken door hen niet alleen bruikbare hulpmiddelen voor te stellen, maar vooral door hen strategieën aan te leren om beter met hun leermoeilijkheid om te gaan.

We vertrekken vanuit leerlingperspectief en niet vanuit leerkrachtperspectief: we gaan dus aanpakken en niet aanpassen en moedigen de leerlingen aan om hun leerproces in eigen handen te nemen.